Výstava Po City. Město v pracích studentů a absolventů Institutu tvůrčí fotografie FPF Slezské univerzity v Opavě

Od 27. 1. do 3. 3. 2025
Galerie Opera, Divadlo Jiřího Myrona, Čs. legií 14, Ostrava
Město bylo a je důležitým motivem i tématem mnoha významných osobností z historie a současnosti fotografie. Fotografové zobrazovali krásnou, novou, stereotypní i mizející architekturu, pouliční život, sociální problémy, ale také se prostřednictvím městských motivů nezřídka snažili o metaforickou autoreflexi, o vyjádření vlastních pocitů.
Také pro mnoho studentů Institutu tvůrčí fotografie FPF SU v Opavě je město fascinujícím tématem. Někteří se zaměřují přímo na městské prostředí v záměrně deskriptivním zobrazení, jak o tom svědčí práce Ondřeje Durczaka, který již 13 let dokumentuje po celé České republice zanikající prodejny a snaží se tak charakterizovat jejich kulturní proměny. Peter Korček v cyklu Jungle City s mimořádnou vizuální působivostí a smyslem pro vystižení absurdity bez jakýchkoliv dodatečných počítačových zásahů ukazuje nečekané konfrontace známých bratislavských staveb s nespoutanou přírodou, mnohdy připomínající divokou džungli. Do nedávna platné pohledy se proměňují. Simona Kalašová se snaží i ve stereotypní a odlidštěné panelákové výstavbě pražského Jižního Města nacházet kladné prvky. Výrazně subjektivní pohled na signifikantní fragmenty městského prostředí představují práce Vandy Mesiarikové. Subkulturu městských zahrádkářů na řadě míst Česka i jiných zemí téměř dvě desítky let fotografuje David Macháč, který s důrazem na technickou preciznost vytváří jemně ironicky vyznívající portréty pyšných majitelů zahrádek a zahradních chat a domků. Zásadní proměny Horního Slezska po pádu komunismu ukazují fotografie Arkadiusze Goly, v nichž se často – podobně jako v městských krajinách z Frýdku-Místku od Lukáše Horkého – objevují motivy chátrající industriální architektury. V městském prostředí Horního Slezska vznikly i expresivní fotografie Michała Szalasta, ukazující protesty polských žen. Otřesné svědectví o ukrajinských městech, ničených válečnou zkázou, podávají fotografie Piotra Góryjowského. O tom, že studentkám a studentům ITF neschází smysl pro humor, svědčí portréty Romana France z prostředí Brna.
Výstava v široké stylové a motivické škále ukazuje, že město je pro mnoho studentů a absolventů opavského Institutu tvůrčí fotografie velkým inspiračním zdrojem.
Vladimír Birgus a Václav Podestát
Výstavní projekt je realizován za podpory statutárního města Ostravy a Slezské univerzity v Opavě (grant SGS/1/2024)









««« Předchozí text: Výstava Still Life kurátorky Štěpánky Bieleszové
Následující text: Workshop Tělo Pavla Máry pro studenty ITF »»»
0