Institut tvůrčí fotografie má dva nové doktory – Michala Luczaka a Krzysztofa Szewczyka
Obhajoby disertačních prací a akademického titulu Ph.D. dne 7. 9. 2018
foto: David Macháč
Dne 7. 9. 2018 obhájili na Institutu tvůrčí fotografie doktorský titul dva studenti – Michal Luczak a Krzysztof Szewczyk. V komisi zasedali kromě kmenových profesorů a docentů ITF také profesoři a docenti z VŠVU v Bratislavě: prof. Václav Macek, doc. Bohunka Koklesová a doc. Jana Hojstričová. Předsedou komise byl prof. Vladimír Birgus, dalšími členy byli prof. Jindřich Štreit, doc. Václav Podestát, doc. Jiří Siostrzonek, doc. Pavel Mára, doc. Tomáš Pospěch a doc. Josef Moucha.
První obhajující doktorand Michal Luczak si pro zpracování své disertační práce Fotografie a narace, mají fotografie schopnost vyprávět? vybral široké téma fotografické narace. Prezentoval v ní problémy související s přenesením názvosloví souvisejícího s narací v literatuře a filmu do fotografie a snažil se analyzovat odlišnosti objevující se v tomto médiu vztahujícímu se ke zpracování nalezené skutečnosti. Skeptický je ke snahám stavět fotografii do role média vyprávějícího příběh. Snaž í se ukázat, jak se snímky z dokumentárního nebo reportážního pohledu mění v přítomnosti textu nebo jinych fotografií. Uvedené příklady z tisku a fotografickych knih v jeho práci poukazují na široké možnosti, které samotné médium svym uživatelům nabízí.
Druhým doktorandem, který úspěšně obhájil titul Ph.D. byl Krzysztof Szewczyk se svou disertační prací Fotografie v Horním Slezsku od roku 1945 do současnosti. Práce pojednává o fotografii v průmyslové oblasti Horního Slezska. Popisované jevy byly zasazeny do kontextu proměn probíhajících v polské fotografii v letech 1945–2018. Autor si kromě snahy o vymezení otázky kladl za cíl uspořádat a systematizovat informace o různých hlediscích fungování místní fotografické společnosti obsažených v existujících, leč rozptýlených materiálech a doplnil je o nová fakta. Navíc tato práce upozorňuje na podstatnou roli, jakou při utváření tvůrčího chování na poli umělecké fotografie hrály místní organizace amatérů a profesionálů, odhaluje jejich vztahy s úřady, prezentuje důsledky systémových změn v devadesátých letech a konsekvence přestavby institucionálního modelu.
Krzysztof Szewczyk, Jindřich Štreit, Vladimír Birgus, Michal Luczak a Jiří Siostrzonek
««« Předchozí text: Výstava Jindřicha Štreita
Následující text: Mezinárodní fotografická cena „Scanno dei Fotografi“ bude udělena Vladimíru Birgusovi »»»
0